شرط جديد تركيه براي كُردهاي سوريه

منابع خبري اعلام كردند كه تركيه شروط جديدي را براي كُردهاي سوريه تعيين كرده و در ازاي عدم انجام عمليات زميني در مناطق شمالي سوريه خواستار خروج آنها از سه شهر مهم در اين منطقه شده است.

ايسنا: منابع خبري اعلام كردند كه تركيه شروط جديدي را براي كُردهاي سوريه تعيين كرده و در ازاي عدم انجام عمليات زميني در مناطق شمالي سوريه خواستار خروج آنها از سه شهر مهم در اين منطقه شده است.

شبكه الجزيره به نقل از منابع رسمي تركيه‌اي در اين باره اعلام كرد: آنكارا خواستار خروج نيروهاي سوريه دموكراتيك (قسد) از سه شهر "منبج"، "عين العرب" (كوباني) و "تل رفعت" شده است.

طبق گفته اين منابع، تركيه موافق بازگشت نهادهاي دولت سوريه به اين سه شهر پس از خروج كردها از آنها است.

مقالات بيشتر:دفتر عقد پونك

اين منابع همچنين اعلام كردند: طرف روسي تلاش مي‌كند تا خواسته‌هاي آنكارا را برآورده كرده و از عمليات نظامي تركيه جلوگيري كند.

طبق اين گزارش، آنكارا براي پاسخ به خواسته‌هايش ضرب‌الاجل تعيين كرده است و درصورت برآورده نشدن اين خواسته‌ها عمليات نظامي در شهرهاي منبج، عين العرب و تل رفعت انجام خواهد داد.

همزمان با ادامه حملات هوايي آنكارا منابع مطلع در مناطق شمالي سوريه دوشنبه از تكميل مقدمات آغاز عمليات زميني تركيه در اين منطقه خبر داده‌ بودند.

منابع مطلع در اين باره به العربي الجديد گفته‌اند: اكنون مقدمات آغاز عمليات زميني كامل شده است و اين احتمال وجود دارد كه تل رفعت در حومه شمالي حلب و همچنين شهر "عين العرب" (كوباني) در شرق فرات، هدف بعدي تركيه باشد.

پيشتر نيز منابع رسانه‌اي اعلام كرده بودند كه آنكارا خواستار خروج نيروهاي سوريه دموكراتيك تا ۳۰ كيلومتري نوار مرزي با سوريه در راستاي اجراي توافق‌هاي گذشته با آمريكايي‌ها و روسيه شده است. يكي ديگر از شروط تركيه بيرون كردن نيروهاي حزب كارگران كردستان تركيه (پ.ك.ك) از سوريه و تحويل برخي از فرماندهان آن به آنكارا اعلام شده است.

طبق گزارش اين رسانه‌ها، تركيه‌اي‌ها همچنين خواستار تخصيص بخشي از درآمدهاي نفتي در مناطق تحت كنترل نيروهاي قسد به مناطق تحت كنترل گروه‌هاي وابسته به آنكارا و ايجاد مراكز ديده‌باني مستقل براي تركيه يا به طور مشترك با ائتلاف بين‌المللي به منظور نظارت بر جابجايي تسليحات سنگين در اين مناطق شده‌اند.

طبق اين گزارش، تركيه همچنين پيشنهاد ديگري را پيش پاي كُردهاي سوريه گذاشته است و طبق اين پيشنهاد، آن‌ها مي‌توانند شروط مذكور را برآورده نكرده و در ازاي آن كل منطقه را به ارتش سوريه تحويل دهند.

به دنبال انفجار تروريستي اخير در مركز استانبول كه به كشته شدن شش تن و زخمي شدن ۸۱ تن ديگر منجر شد، تركيه گروه‌هاي مسلح كُرد مستقر در مناطق شمالي عراق و سوريه را مسئول اين اقدام دانست و به همين منظور عمليات نظامي هوايي را عليه حزب كارگران كردستان تركيه (پ.ك.ك) و يگان‌هاي مدافع خلق كرد (ي.پ.گ) در شمال سوريه و عراق آغاز كرده است.

 

مقامات بلند پايه تركيه و در رأس آنها رجب طيب اردوغان، رئيس جمهوري اين كشور همزمان با حملات هوايي به انجام يك عمليات زميني در اين مناطق تهديد كرده‌اند.

مقالات بيشتر:دفتر ازدواج غرب تهران

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.