رشد ۵ درصدي ازدواج در پاندمي كرونا در كشور

معصومه ابتكار معاون امور زنان و خانواده رئيس جمهوري، خانواده را قوي ترين ساختار در مقابل آسيب‌هاي اجتماعي، اقتصادي و... دانست و گفت: پيمايش‌هاي متعددي درباره وضعيت خانواده ايراني انجام شده كه نشان مي‌دهد كماكان محور اصلي جامعه ايراني خانواده است و اكثريت مطلق به نقش، همراهي، تاييد و مشورت گرفتن از خانواده در تصميمات بزرگ تاكيد كردند.

معصومه ابتكار در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: عليرغم تمامي تحولات امروزي جوامع، كم‌توجهي‌ها و يا بي‌توجهي‌هاي دنيا به خانواده؛ اكنون بيش از هر زمان ديگري اهميت خانواده به عنوان ساختار حفظ امنيت و انسجام اجتماعي مطرح و بسيار مورد توجه است.

معاون امور زنان و خانواده رئيس جمهوري با اشاره به نقش خانواده در مواجهه با مشكلات اجتماعي، اقتصادي و حتي بهداشتي نظير پاندمي كوويد ۱۹، تصريح كرد: خانواده پويا، سالم و شكوفا قوي‌ترين ساختار و نهادي است كه مي‌تواند تنش اين آسيب‌ها را به حداقل برساند و به ارتقاء تاب آوري اعضا كمك كند.

مقالات بيشتر:دفتر عقد پونك

وي اين را هم گفت كه خانواده سالم، پويا و شكوفا مي‌تواند تضمين كننده سلامت روان نسل‌هاي بعد، تضمين كننده اقتصاد پويا و... باشد چراكه اكنون نگاه جهانيان به خانواده بسيار تغيير كرده و به سهم و جايگاه خانواده در مناسبات اجتماعي، اقتصادي و حتي بهداشتي بسيار توجه مي‌شود.

ابتكار با اشاره به پيمايش‌هاي انجام شده بر روي بيش از پنج هزار نفر، ادامه داد: بر اساس همين پيمايش‌ها معاونت امور زنان طرح‌هاي "گفتگوي ملي خانواده"، "گفتگوي بين نسلي" و "مهارت‌هاي ارتباطي" را يك ضرورت تشخيص داد و بر روي اين طرح‌ها كار كرد، چراكه براي استمرار و پايداري يك خانواده خوب اعضا بايد بتوانند با يكديگر گفتگو كنند.

معاون امور زنان و خانواده رئيس جمهوري، نداشتن مهارت‌هاي ارتباطي را آسيبي براي خانواده‌ها دانست و گفت: بر اساس پيمايش ملي "خانواده"، معاونت امور زنان و خانواده دولت دوازدهم تصميم گرفت به طور خاص و ويژه بر مهارت‌هاي ارتباطي اعضا خانواده متمركز شود. اين پيمايش "عدم مفاهمه" و "عدم امكان برقراري ارتباط موثر" را به عنوان يكي از دلايل از هم پاشيدگي خانواده‌ها نشان مي‌داد. از اين رو طرحي را در سطح ملي و در تمام استانهاي كشور آغاز كرديم.

به گفته ابتكار، اين معاونت با همكاري انجمن جامعه شناسي، كانون گفتگوي امام موسي صدر، وزارت آموزش و پرورش، وزارت آموزش عالي و انجمن اوليا و مربيان به طور خاص بر روي موضوع "مهارت‌هاي ارتباطي" متمركز شد و در اين راستا در جهت تقويت مهارت‌هاي ارتباطي افراد دوره‌ها و نشست‌هايي در ۶۳ شهر كشور اجرا كرد.

وي همچنين اين را هم گفت كه براي اجراي اين طرح تسهيل‌گران خوبي تربيت شدند، اين طرح در مدارس دخترانه مقاطع متوسطه آموزش و پرورش اجرا شد به طوري كه سال گذشته و در مقطعي حدود ۶۵۰ هزار دانش آموز با مهارت‌هاي ارتباطي آشنا شدند.

معاون امور زنان و خانواده رئيس جمهوري تصريح كرد: سعي كرديم "گفتگوي ملي خانواده" را به عنوان سياست عملي براي تحكيم خانواده در سطح كشور پيش ببريم. در كنار آن نيز "گفتگوي بين نسلي" را پيش برديم و با وزارت آموزش و پرورش و سازمان دانش آموزي به طور ويژه بر روي آن كار كرديم. براي الگو سازي "گفتگوي بين نسلي" نشست‌ها و پژوهشي با انجمن ايراني ارتباطات انجام داديم كه به توليد پادكست‌هاي "راديو نسل" انجاميد. دعوت مي‌كنم از خانواده‌هايي كه فرزند جوان دارند و يا به مناقشات بين نسلي علاقمندند اين پادكست‌ها را گوش كنند چراكه يك مواجهه صحيح براي شكاف بين نسلي ارائه مي‌دهد.

اختلاف نظر نبايد به اختلافات گسترده و خشونت خانوادگي منجر شود

 

ابتكار گفتگو بين اعضا خانواده را امري مهم دانست و ادامه داد: گفتگو با حفظ احترام و داشتن دركي متقابل مي‌تواند شكل گيرد. ممكن است در خانواده‌ها اختلاف نظر و تفاوت ديدگاه وجود داشته باشد اما دليل نمي‌شود به اختلافات گسترده بين اعضا و سوءتفاهم و خشونت منتهي شود. از اين رو در سال ۹۸ ستاد ملي زن و خانواده بر اساس پژوهشهاي انجام شده، توانست "شاخص‌هاي خانواده" را با كاري بين دستگاهي براي نخستين بار تدوين كند.

وي معتقد است كه تا پيش از اين در حوزه خانواده و شاخص‌هاي آن "كلي گويي" شده است اما اكنون براي نخستين بار مجموعه شاخص‌هايي تدوين شده كه مي‌تواند وضعيت خانواده ايراني، شرايط خانواده ايراني، چالش‌ها و فرصت‌هاي خانواده ايراني را تعريف مي‌كند.

معاون امور زنان و خانواده رئيس جمهوري يادآور شد: منتظر نوبت جلسه ستاد ملي زن و خانواده هستيم تا بر اساس اقدامات انجام شده هر دستگاه، شاخص‌هاي سياست‌هاي دولت دوستدار خانواده را كه همسو با سياست‌هاي كلي خانواده ابلاغي مقام معظم رهبري و سياست‌هاي اجرايي رئيس جمهوري است را اعلام كنيم.

وي با بيان اينكه عدم "سواد رسانه‌اي" و سواد استفاده از فضاي سايبري از جمله تهديدهاي خانواده در عصر فعلي است، گفت: به غير از مسائل اقتصادي، فقر، بي‌كاري و مشكلات ناشي از اعتياد از ديگر تهديدهاي جدي خانواده عدم سواد رسانه‌اي و سواد استفاده از فضاي سايبري است كه امروزه نيز درگير آن هستيم. امروزه به اجبار به دليل شرايط پاندمي كوويد ۱۹ فرزندان را در معرض اين فضا قرار داده‌ايم كه در صورت نداشتن آشنايي كامل با اين فضا يك تهديد جدي براي خانواده تلقي مي‌شود.

ابتكار افزود: در سطح بين الملل نيز موارد بسياري از "بردگي جسمي" انسانها از فضاي سايبري گزارش شده است. تمام اين مسائل به عدم آشنايي و مهارت كافي در اين فضا باز مي‌گردد كه اگر نتوانيم آن را با آموزش درست مديريت كنيم بسيار آسيب‌زا است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.