ريشه‌هاي يك طلاق به ازاي هر ۲ ازدواج

آمار سازمان ثبت احوال كشور نشان مي‌دهد در استان‌هاي تهران، البرز و مازندران به ازاي هر دو ازدواج، يك طلاق صورت مي‌گيرد. كارشناسان مي‌گويند از جمله دلايل اين اتفاق مي‌تواند نداشتن شناخت كافي زوجين از يكديگر پيش از ازدواج يا عدم توانايي براي برقراري ارتباط موثر باشد.

روزنامه خراسان نوشت: مي‌گويند يكي از شيرين‌ترين بخش‌هاي زندگي هر فردي، ازدواج است، اما متاسفانه براي بسياري از جوانان اين شيريني به تلخي طلاق مي‌انجامد. با نگاه دقيق‌تر مي‌بينيم عده بسيار زيادي واقعا علت ازدواج كردن خود را يا نمي‌دانند يا چند دليل كليشه‌اي براي آن دارند و عاقبت اش هم به جدايي ختم مي‌شود. بر اساس آمار اعلامي اخير سازمان ثبت‌احوال كشور، نسبت ازدواج به طلاق در استان‌هاي البرز، تهران، مازندران، مركزي و گيلان پايين‌ترين در كشور است. در استان‌هاي تهران، البرز و مازندران به ازاي هر دو ازدواج، يك طلاق صورت مي‌گيرد (منبع خبر: عصر ايران). در ادامه، نگاهي روان‌شناسانه به ريشه‌هاي اين آمار‌هاي تلخ خواهيم داشت.

مقالات بيشتر:دفتر عقد آيت الله كاشاني

چرا ازدواج مي‌كنيم؟

واقعيت اين است كه هر انساني به طور طبيعي پنج نياز دارد: نياز به بقا و زنده ماندن، نياز‌هاي عاطفي و عشق، نياز به آزادي، نياز به قدرت و نياز به تفريح. ازدواج يك انتخاب است و افراد براي برآورده شدن نياز‌ها و خواسته‌هاي‌شان بر اساس ادراكات خودشان ازدواج مي‌كنند. انتخاب مي‌كنند كه به رابطه ازدواج بروند براي مشاركت و رفاقت و بعدش زن‌و‌شوهر با يكديگر در احساسات، وقت، انرژي، محبت، مالي و بدني شريك مي‌شوند. ازدواج درست، زماني اتفاق مي‌افتد كه دختر و پسر هر كدام‌شان ظرف نياز‌هاي پنج‌گانه‌شان پر باشد و براي رشد، تعالي و همسفر شدن با فرد ديگر همراه شوند.

ريشه‌هاي اصلي طلاق

طلاق متاسفانه در تمام جوامع بشري وجود دارد و خواهد داشت. عده‌اي هم فقط اسم‌شان در شناسنامه يكديگر است، ولي عملا طلاق غير ثبتي گرفته‌اند. با اين حال و در اين‌جا سعي كرديم مهم‌ترين علل كمتر توجه شده طلاق در جامعه را بيان كنيم.

نداشتن شناخت كافي از يكديگر پيش از ازدواج

دختر و پسر و خانواده‌ها راجع به خصوصيات و ويژگي‌هاي شخصيتي و رفتاري شريك آينده زندگي‌اش اطلاعي ندارند و تصميم به ازدواج مي‌گيرند. راه‌حل هم فقط اختصاص زمان مناسب و كافي براي شناخت همديگر و گفتگو كردن است. دقت شود كه طرفين از نظر سني، مذهبي، فرهنگي، اقتصادي، تحصيلات، ظاهري و ... با يكديگر تناسب داشته باشند. متاسفانه تفاوت‌هاي جدي براي برخي دختر‌ها يا پسر‌ها در وهله اول جذاب است، اما اگر اين‌طور ازدواج كنند، همين جذابيت‌ها آن‌ها را به كشمكش‌هاي جدي مي‌رساند.

توانايي نداشتن براي ارتباط موثر و سازگار نبودن

زوج‌ها براي ادامه يك ارتباط رضايتمند بايد از مهارت‌هاي زندگي مانند گفتگو كردن، گوش دادن و توانايي حل مسئله آگاهي داشته باشند. با تشكيل زندگي، منيت از بين مي‌رود و من به ما تبديل مي‌شود. متاسفانه عده قابل توجهي از زوجين از اين مهارت‌ها بهره نمي‌برند و شرايط زندگي بغرنج مي‌شود. استفاده از برنامه‌هاي آموزش و مشاوره مي‌تواند كمك كننده باشد.

تكراري‌شدن رابطه

رابطه مثل يك گياه است، بايد دايم به آن رسيدگي كرد و اگر همان‌گونه رهايش كنيم، پژمرده مي‌شود. تازگي داشتن باعث مي‌شود هر دو طرف به لحاظ عاطفي به هم نزديك‌تر شوند. اگر زوجين هيچ تنوعي به زندگي‌مشترك‌شان ندهند به مرور براي هم خسته كننده و تكراري خواهند شد.

مقالات ديگر:خانه سالمندان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.