توصيه يك متخصص زنان به دختران جوان براي ذخيره تخمك

انتخاب:يك متخصص و جراح زنان، زايمان و نازايي ضمن ابراز نگراني نسبت به نبود آگاهي در خصوص كاهش ذخيره تخمك با افزايش سن در دختران تاكيد كرد: بالا رفتن سن ازدواج و مراجعه ديرهنگام سبب از دست رفتن زمان طلايي براي بارداري خانم‌ها مي‌شود به نحوي كه برخي خانم‌ها وقتي مراجعه مي‌كنند كه بسيار دير شده و ديگر قادر نخواهند بود با تخمك خودشان باردار شوند و بايد از تخمك اهدايي استفاده كنند.

 يك متخصص و جراح زنان، زايمان و نازايي ضمن ابراز نگراني نسبت به نبود آگاهي در خصوص كاهش ذخيره تخمك با افزايش سن در دختران تاكيد كرد: بالا رفتن سن ازدواج و مراجعه ديرهنگام سبب از دست رفتن زمان طلايي براي بارداري خانم‌ها مي‌شود به نحوي كه برخي خانم‌ها وقتي مراجعه مي‌كنند كه بسيار دير شده و ديگر قادر نخواهند بود با تخمك خودشان باردار شوند و بايد از تخمك اهدايي استفاده كنند.

دكتر منصوره عليرضايي با تاكيد بر مطلب فوق در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا تصريح كرد: هر نوزاد دختر با تعداد مشخصي ذخيره تخمك به دنيا مي‌آيد كه در طول زندگي به تدريج اين ذخيره‌ها كاهش مي‌يابد تا جايي كه بعد از سن ۳۵ سال تعداد و كيفيت تخمك‌ها كم و در سنين بالاي ۴۰ سال روند كاهش تعداد و كيفيت تخمك تسريع مي‌شود و احتمال باروري بسيار كاهش مي‌يابد .

مقالات بيشتر:دفتر عقد غرب تهران

فلوشيپ نازايي و آي وي اف در پاسخ به اين پرسش كه چه افرادي كانديد فريز تخمك هستند؟ اظهار كرد: خانم‌هايي كه مبتلا به سرطان هستند و بايد شيمي‌درماني يا پرتودرماني شوند، بايد اطلاع داشته باشند كه بعد از انجام شيمي ‌درماني ممكن است به علت كاهش كيفيت تخمك، شانس باروري با تخمك خود را از دست بدهند و اكيدا توصيه مي‌شود تخمك خود را قبل از درمان فريز كنند، خانم‌هايي كه به دليل ادامه‌ي تحصيل، درگيري شغلي، مهاجرت و يا اهداف شخصي، فعلا قصد ازدواج ندارند، خانم‌هايي كه سن آنها رو به افزايش است و هنوز ازدواج نكرده‌اند، خانم‌هايي كه مبتلا به كيست تخمدان و يا آندومتريوز هستند و طبق صلاحديد پزشك بايد جراحي شوند (حين دستكاري تخمدان ممكن است ذخيره‌ي تخمدان به طور قابل توجهي كاهش يابد).

عليرضايي هم‌چنين تاكيد كرد: آقاياني كه مبتلا به سرطان هستند هم حتما قبل از انجام اقدامات درماني جهت فريز اسپرم مراجعه كنند.

جراح زنان و زايمان با تاكيد بر اينكه فريز و ذخيره‌سازي تخمك در دوشيزگان هم قابل انجام است درباره بهترين زمان فريز تخمك‌ گفت: هر چقدر سن خانم پايين‌تر باشد كيفيت تخمك‌ها بهتر است و تعداد بيشتري مي‌توان فريز كرد. ممكن است دخترخانم‌ها بعد از ازدواج در صورتي كه سنشان زياد بالا نباشد بتوانند بطور طبيعي باردار شوند و نياز به اين تخمك‌هاي فريز شده نداشته باشند اما انجام اين كار آينده دختران را براي مادر شدن تضمين مي‌كند كه در حال حاضر هزينه‌ي خيلي بالايي ندارد.

عليرضايي درباره زمان ماندگاري و نگهداري تخمك‌هاي فريز شده خاطرنشان كرد: اين تخمك‌ها حداقل تا ۱۵ سال قابل استفاده هستند.

وي درباره مدت زمان فرآيند فريز تخمك و مصرف دارو اظهار كرد: حدودا ۱۲ الي ۱۴ روز آماده‌سازي و برداشت تخمك زمان نياز دارد و عملي سرپايي است.

 

متخصص زنان و زايمان در پاسخ به اين پرسش كه آيا داروها عارضه خاصي دارند و اثر بدي روي تخمدان و ذخيره تخمدان مي‌گذارند، خاطرنشان كرد: اين داروها عارضه خاصي را ايجاد نمي‌كنند، حدودا ۱۰ تا ۱۲ روز آمپول‌هاي خاصي تزريق مي‌شود كه نوع تزريق بسيار ساده است و بعد با يك عمل سرپايي تخمك‌ها خارج مي‌شوند و فرد همان روز مرخص مي‌شود.

وي در پاسخ به اين پرسش كه فريز جنين چه زماني به زوج‌ها پيشنهاد مي‌شود، گفت: زماني كه زوج قصد مهاجرت دارند، خانم بيماري خاصي دارد و فعلا شرايط جسمي مناسب براي بارداري ندارد، زوجي كه به هر علتي مي‌خواهند بارداري را تا سن بالاتر به تاخير بيندازند. جنين‌ها هم حداقل تا ۱۵ سال فريز مي‌مانند.

مقالات ديگر:شيشه بري يوسف آباد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.